Marcel Marlier

Marcel Marlier

Belgijski ilustrator; zilustrował serię książek o Martynce.

TECHNIKI ILUSTRACJI MARCELA MARLIER

Pierwsze albumy zostały wykonane techniką akwarelową, której nie można retuszować. Przejrzystość akwareli nie pozwala na pokrycie ciemnego koloru kolorem jasnym. Poza tym, Marcel Marlier wolał stosować grubszą technikę gwaszu, która pozwala na szybkie korekty: można modyfikować tło czy dodać element  nawet w momencie, gdy rysunek jest już ukończony. 

Ilustrator stosował również farby wodne écoline, ołówek, farby z pigmentem. W przypadku wielu albumów pracował także na fotografii. Porzucił jednak tę technikę, by odzyskać pełną wolność kompozycji. Cechami charakterystycznymi sztuki rysownika są analiza postaw, wyrażania uczuć postaci, istota natury i wyczucie detalu.

W trosce o odpowiedniość, gdy Marcel Marlier przedstawiał zwierzę, obserwował je długo zanim wykonał jego liczne szkice w różnych postawach. Tym samym mógł odtworzyć te postawy bez obecności podmiotu. Kiedy  Marcel Marlier rysował jeża, szczególna wagę przykładał do zagnieceń, które ruch powodował na powierzchni igiełek.

By narysować owady, rysownik wkładał je na moment do lodówki, by zesztywniały. Tym samym mógł lepiej analizować ich ruchy. Jego własny pies posłużył mu za model Pufka (Patapouf), wiernego towarzysza Martynki, który pojawia się od trzeciego albumu (Martynka nad morzem).     

Styl ilustracji ewoluował z biegiem lat, ale ogólnie rzecz biorąc, utrzymany jest w stylu naiwnego realizmu: rysunek jest szczegółowy, światło łagodne, a kolory pastelowe.